Bezorgd

5 januari 2019

Scheurende chauffeurs door de straat. Ronkende dieselbusjes op de stoep. De zoveelste bus van de zoveelste pakketdienst die de hele boel blokkeert. De bewoners van de wijk Selissenwal in Boxtel zijn het zat. Net als de rest van Nederland.

Afgelopen week deden de Boxtelaren hun beklag bij de plaatselijke afdeling van de SP. Die op haar beurt het vage vermoeden heeft dat het probleem zich niet beperkt tot Boxtel en aan het college vraagt of het gemeentebestuur weet in welke wijken dit zich nog meer afspeelt. Nou, ik zal jullie een onderzoek van driekwart jaar besparen. Ik gok in élke wijk. Zomaar een gooi hè, pin me er niet op vast. Het rij- en parkeergedrag van chauffeurs van pakketdiensten is een landelijk issue. Waar we met z’n allen zelf om vragen, want tijdens onze zoektocht naar een nieuwe wasmachine of outfit kicken we op termen als ‘turbo’, ‘spoed’ en ‘vóór 23 uur besteld, morgen in huis’. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van ons snelheid zelfs verkiest boven duurzaamheid. Ook over de plek waar het pakketje wordt achtergelaten, klagen we steen en been. De thuis zijnde senioren en huisvrouwen fungeren als fulltime pakketjesontvanger voor de hele straat en die brutale bezorgers wagen het doodleuk de pakketjes binnen te gooien door het open raam. Wat moeten ze anders met nog 154 adressen te gaan die dag? 

Sorry hoor bewoners van alle Selissenwallen, Kerkstraten en Mozartstraten van ons land, maar ik vind ons wel een beetje hypocriet. Na ons geërgerd te hebben aan die bestelbus, surfen we vrolijk door naar webwinkel nummer zoveel. Te lui om van de bank te komen. Te druk voor alles, maar niet voor een uitgebreide online vergelijking voor een besparing van drie euro. Zullen we weer gewoon naar de winkel in het dorp gaan? Doen we de buren, de plaatselijke middenstand én ons humeur een groot plezier. Vrolijk 2019 allemaal.

Oorspronkelijke publicatie: 
Brabants Dagblad

Tel. 06 2470 1616info@typischfem.nl