Citystreken

20 mei 2019

In de serie ‘stadse streken’ kregen we deze week een eigen vlag voor Meierijstad voorgeschoteld. En vorige week presenteerden ingehuurde citymarketeers onze nieuwe slogan, logo en marketingcampagne ter waarde van een ton. What’s next? Een gezamenlijke carnavalsnaam à la Schorsgat of Papkusbos? Een stadsmuur? Universiteit Meierijstad met bijbehorende studentencampus in het weiland? 

Na de fusie moeten we als nieuwe gemeente zonodig ‘de meest ondernemende stad van Europa worden’, maar daarbij gaan we behoorlijk tegenstrijdig te werk. Terwijl er bergen met geld gepompt worden in een stadswapen en collectieve marketingfratsen, worden tegelijkertijd de losse dorpskernen gepimpt en gespekt. Zowel Schijndel als Sint-Oedenrode en Veghel moet een aantrekkelijk centrum hebben met dito winkels en een theater. Alle voetbalclubs hebben dure kunstgrasvelden nodig, operaties moeten op elke hoek van de straat plaatsvinden en de zwembadverbeterplannen voor Sint-Oedenrode en Veghel zijn samen goed voor zo’n 17 miljoen euro. Alsof steden als Den Bosch en Eindhoven ook in elke wijk én een megazwembad én een mooi theater én een tof winkelcentrum én een moderne voetbalclub én een academisch ziekenhuis hebben. Als je dan zonodig op een stad wilt lijken, stop dat geld dan in één compleet Meierijstads sportcentrum inclusief subtropisch zwemparadijs en atletiek- en ijsbaan. Of een pretpark of treinstation, om maar eens wat essentiële stadse voorzieningen te noemen waar het ons nog aan ontbreekt.

Gemeentebestuur, zeg ’t maar. Wat willen we? Eén zijn of toch ieder voor zich? Straks komen jullie nog met een afslag Meierijstad op de A50 en wijzen de uitvoegpijlen zowel naar links als naar rechts. Nou, ik zeg ’t je. Dat wordt een zooi. Maak een keuze en ga voor een duidelijk einddoel. Namens alle ronddolende Papkusbossers bedankt.

Oorspronkelijke publicatie: 
https://www.bd.nl/meierij/citystreken~a64dd473/

Tel. 06 2470 1616info@typischfem.nl