Promoronde

3 november 2018

In Meierijstad worden momenteel negen rotondes ter adoptie aangeboden aan lokale ondernemers. De deal is dat je de boel aanlegt en onderhoudt, in ruil voor reclame. Het scheelt de gemeente natuurlijk kosten, maar of het er ook beter op wordt? Iets in mij zegt dat dit geen negen keurig beplante rotondes met beschaafde reclamebordjes gaan worden.

Reclame is namelijk een breed begrip. Bedoelt de gemeente dat een beddenwinkel onze publieke ruimte gezellig mag opleuken met een boxspring, en een autozaak met een auto, zoals in rotondewalhalla Waddinxveen al jaren het geval is? Dat zal me een circus worden. Straks parkeren ze 30 leerlingen of de complete afdeling cardiologie op de rotonde, om aandacht te vragen voor het personeelstekort in het onderwijs en de zorg. Dat ze met al deze afleiding verbaasde voorbijgangers en nieuwsgierige automobilisten regelrecht naar de eerste hulp bonjouren, vergeten we effe. Waar ligt de grens bij buitenreclame op openbare plekken? Billboards en abri’s met posters zijn al geaccepteerd. Vinden we het straks ook goed als hele dierentuinen of complete huiskamers ons zicht op rotondes belemmeren? Of als De Wit pal langs de vangrail van de snelweg bewijst dat hun tenten 100% wind- en waterproof zijn?

Ik en mijn collega’s in zakencentrum De Bank hebben ook even gebrainstormd, maar we kwamen niet verder dan levensgrote poppen van onszelf op een twintigzits bankstel met de boodschap ‘links- of rechtsom, met ons komt u er wel’. Al niet veel veiliger, concludeerden we zelf. We laten deze ronde dus maar aan u over. Verzin gewoon iets dat vijf jaar lang niet te saai, niet te opvallend, veilig genoeg, een aanwinst voor de omgeving, continu goed verzorgd en herkenbaar Meierijstads is. Succes.

Oorspronkelijke publicatie: 
Brabants Dagblad

Tel. 06 2470 1616info@typischfem.nl