Je of u in webteksten?

21 februari 2017

Vaak krijg ik de vraag wat het beste werkt. Webteksten met u of jij als aanspreekvorm. Vaker nog vertrouwt het bedrijf in kwestie op mijn professionele mening en laten ze mij m’n gang gaan. Maar hoe maak ik als tekstschrijver deze keuze? Welke overwegingen neem ik mee en wanneer kies ik voor je en wanneer voor u? Dat zal ik je vertellen. 

Doelgroep en boodschap
Het begint allemaal bij de doelgroep. Wordt je website gelezen door mensen die je al goed kent of door onbekenden? Wil je ouderen of jongeren aanspreken? Wil je bewust wat afstand bewaren en overkomen als deskundige, of juist náást de lezer gaan staan als gelijke? Spreek bewust díe mensen aan van wie je wilt dat ze zich aangesproken voelen. En doe dat op hún manier.

Over het algemeen kun je zeggen dat:

De u-vorm
-    je tekst formeler maakt 
-    enigszins afstandelijk overkomt
-    deskundigheid en professionaliteit benadrukt
-    het lezen van de tekst iets vertraagt
-    vaker gebruikt wordt bij oudere lezers en in formele organisaties

De je-vorm
-    de tekst informeel maakt
-    vlotter leest
-    meer van deze tijd is
-    goed past in trendgevoelige branches en bij jongere mensen
-    persoonlijker en toegankelijker is
-    meer gelijkheid creëert

Nu weer u. Dan weer jij.
Zo schrijf ik voor een kliniek voor cosmetische behandelingen bewust in de u-vorm. De lezer krijgt op deze manier vertrouwen in de deskundigheid van de arts en de patiënt-arts-relatie wordt benadrukt. De u-vorm gebruik ik ook in teksten voor banken en verzekeringskantoren. Zij zijn de kenners en als je iéts verwacht van een financieel adviseur dan is het wel kennis, toch? Er zijn ook klanten genoeg bij wie ik de voorkeur geef aan de jij-vorm. Schrijf ik bijvoorbeeld een blog over kamperen en geef ik de lezer tips, dan tutoyeer ik. Wil ik de doelgroep van een hip reclamebureau aanspreken?  Breng ik over dat een coach 1 op 1 met je samenwerkt en wil ik deze persoonlijke benadering benadrukken? Dan wordt het je, zeker weten. 

Overwegingen die je helpen kiezen
Kom je er niet uit? Geef dan antwoord op de volgende vragen:
-    Zou je iemand op straat of aan de telefoon ook zo aanspreken? 
-    Past het bij jou als persoon om u of juist je te zeggen tegen mensen die je (nog niet goed) kent?
-    Hoe erg is het als de lezer op zijn tenen getrapt is, alleen maar omdat je hem met je aanspreekt? Is dit wel een klant die bij je past?
-    Hoe wil je omgaan met je lezer/klant? Wil je enige afstand bewaren of wil je juist een persoonlijke relatie opbouwen?

Ik ga ervan uit dat je met bovenstaande tips een goede en bewuste keuze kunt maken tussen de aanspreekvormen je en u. De allergrootste tip ben ik misschien nog wel vergeten: voer je keuze consequent door! 
Heb je nog advies nodig? Of hulp bij het schrijven van je webteksten? Je, of u, weet me te vinden.

Tel. 06 2470 1616info@typischfem.nl